CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 22 maj 2008

Igår...

Jag bestämde mig för att åka till stugan i går eftermiddag. Jag älskar att göra saker spontant trots att det blir mer komplicerat med 3 barn. Storebror hade friluftsdag och slutade 14,30 vilket inte alls passade i tid då båda de små barnen brukar sova då. Jag lastade in dem i bilen och tog en sväng innan jag hämtade storebror. Vi fick en mysig pratstund i bilen på väg till stugan medan två sovande småsyskon snarkade ikapp. Jag hade tänkt att klippa gräset med tanke på att det regnade hela förra helgen och vi inte kommer hinna ut nu till helgen. Min man uttryckte sina funderingar om hur jag skulle lyckas klippa gräset med en gräsklippare jag aldrig provat och med 3 barn i släptåg. Vet inte om det var omvänd psykologi eller om han var genuint oroad. Finns inget bättre sätt att få mig att göra någonting är att uttrycka funderingar huruvida jag klarar det.


Fick lite snabba instruktioner om hur den nya gräsklipparen fungerade och vips så var jag igång. Vilken känsla, där gick jag och log, hahahaha jag klipper gräset!


Efter en stund tyckte lillebror att jag borde klippt färdigt för nu ville han upp i famnen, då hoppade jag i bärselen och vips fick lillebror vara med och klippa gräset. Han sprattlade med både ben och armar och spottet sprutade när han gjorde pruttljud i kapp med gräsklipparen. Samma sekund jag klippt färdigt gräsmattan började det regna. Jag sprang som en galen iller över gräsmattan kors och tvärs för att hinna plocka undan det som skulle in, stänga alla dörrar och ta reda på gräsklipparen. Barnen satt i bilen och skrattade.


Jag han i alla fall ta den här bilden på mitt kök. Eller det som får lov att vara diskhörna/kök tills dess att mitt riktiga kök är färdigt. Faktiskt så älskar jag att stå och diska och göra sallad just här, kanske för att det är ute i det fria och dessutom för att det är temporärt.







Med tanke på att stugan är ganska så liten och båda rummen på nedervåningen håller på att renoveras har vi bestämt att vi ska göra en uteplats under tak. Det är för att det ska bli lättare att vara ute både vid fint väder och regn. När solen skiner som mest trängs alla under ett parasoll och när det regnar sitter alla och trycker i stugan. Med en uteplats löser vi det problemet, även om det känns som om man börjar i lite fel ordning med tanke på att huset är långt ifrån färdigt. Här kommer skisser på hur altanen ska se ut, de runda ringarna är markeringar för var plintar ska gjutas. för den uppmärksamme framgår det säkert tydligt att skisserna inte är skalenliga eller ens särskilt jämna, det är därför jag kallar dem skisser och inte ritningar. Ska bara fungera som riktlinjer när vi ska räkna ut hur mycket virke som behövs etc.



Den första skissen är över golvet, dock finns inte alla golvreglar med utan bara de som behövs för den ursrungliga ramen. Andra skissen är över taket, den är färdigställd.




Skulle någon sitta inne med synpunkter på konstruktionen så dela gärna med dig!


Lilla L fick här om dagen syn på en liten tjej med örhängen. Hon blev så förtjust. Hon har länge varit mycket uppmärksam på örhängen hos diverse anhöriga men då har jag sagt att hon också får göra hål när hon är stor tjej. Eftersom hon nu såg någon som var yngre än henne och ändå hade örhängen ifrågasatte hon mina argument. Själv anser jag att det är var och ens ensak när/om man låter sina barn ta hål i öronen, jag har inga moralkakor att komma med. Jag själv längtade såååå efter att få ta hål och kommer ihåg än idag att jag på sportlovet i första klass åkte med mamma till Punk-huset i stan och gick in på något jag skulle beskriva som en damfrisering och fick ett guldörhänge i varje öra. Stor händelse! Kommer inte ihåg om jag tyckte det gjorde särkilt ont men jag vet att jag var stor nog att delta i rengöring och inte pilla med smutsiga fingrar på öronen. Därav har jag beslutat att följa min mors rekommendationer och vänta tills året hon fyller 7 år om hon nu fortfarande vill då. Som kompromiss hittade jag dessa självhäftade strassblommorna som får agera örhängen.


0 kommentarer: