CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

måndag 12 maj 2008

Enögd och brädad av Cesar

Mitt ena öga har svullnat, är rött och mycket irriterat. Ser en-och-en-halv-ögd ut men det går säkert över av sig själv.
Idag har A ockuperat TVn. Det är "Mannen som talar med hundar" och det vill inte jag se. I utbyte får jag kolla på "Barnmorskorna" utan gnäll på onsdagarna.

Kräsna läsare ska hoppa över följande stycke:
Tjuvkikade på L idag när hon lekte med sin docka. Hon petade ut en riktg bamse-buse ur näsan och övervägde en sekund vad hon skulle göra med denna. Hon petade därefter in den i munnen på dockan och sa med bestämd röst -Det är ett tuggummi, man får inte svälja.
Ja, så länge det är dockan och inte lillebror så är jag nöjd. Det bjöd till dagens gapskratt i alla fall.

Äntligen blev jag klar med förklädena jag sytt till dagis (det är ett föräldrarkooperativ) 10 stycken blev det till slut i olika färger. Allt är färgkoordinerat för att underlätta för barnen och därför skulle även förklädena ha olika färger. Med tanke på att det är ett Montessoridagis, där barnen får arbeta självständigt, gjorde jag en specialmodell inspirerad av mina gamla vårdförkläden. Lätt att ta på, av och hänga upp SJÄLV. Kan tillägga att min dotter älskar pedagogiken, hon är en riktig kan-självare, så man blir smått galen ibland.

Modellen gör sig inte riktigt på henne här med tanke på att förklädena var till de större barnen. Lilla flärpen på axeln är hällan att hänga förklädet i, ett tips är att sy fast en bit resår. Det är lite styvare och hällan hålls öppen lättare. Dessutom tål den lite dragkamp om den skulle fastna på knoppbrädan. Förklädet knäpps med kardborreband på magen.
Egentligen tycker jag det är ganska tråkigt att sy samma sak om och om igen 10 gånger men som belöning gjorde jag ett regnställ i dockstorlek. Tror nog barnen blir glada för det.
Är du nyfiken på mönster, skriv en rad så ska jag skicka mönster.

Trevlig afton alla bloggare!

0 kommentarer: