CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 9 maj 2008

Brandövning med 2-åringen

Har på flera sätt blivit varse om eldens farligheter på sistone. För en dryg vecka sedan fick jag en skarp röklukt i näsan när jag gick in till köket. Tänkte att det nog säkert brann ett par våningar ner gick jag in i full beredskap med barn å hund å man innan vi upptäckte att det var ett sophus på gården som någon bestämt sig för att tutta eld på. Istället för flykt tog vi tillfället i akt att titta på brandmännens arbete. Åttaåringen var mest fascinerad


Senast igår fick en brandvarnare i lägenheten spatt och började pipa. Med tanke på att jag inte kände någon röklukt var jag relativt lugn men eftersom det var på övervåningen kan man ju aldrig vara säker. Misstänker att det var mannens stekos som utlöste den men för säkerhets skull bytte vi batterier också.


Eftersom jag är hemma och är föräldrarledig hela dagarna får min söta 2-åring inte vara på dagis idag (max 20 h per vecka). När lillebror sover har hon så tråkigt så eftersom han är förskräckligt lättväckt. Idag passade vi på att ha spännande brandövning. Lillebror blev placerad bredvid en brummande diskmaskin och vi kollade in alla lägenhetens brandvarnare. Vi talade om att man ska springa ut på gården, inte använda hissen och det roligaste av allt man får skrika så högt man vill. :)


Ett tips jag verkligen rekommenderar är att se över vad man absolut vill ha med sig vid en eventuell brand. Jag har rekat lite och lagt de mesta på samma ställe, precis bredvid ligger en blå IKEA-kasse. Det man hoppas aldrig ska hända händer ju tyvärr ibland och då är man i alla fall beredd.


//Sara

Eld när den är som vackrast, under kontrollerade former. (Mormor och L Valborg -08)

0 kommentarer: