CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 8 maj 2008

Enkelt tips för roliga bilder

Är du lite trött på dagis/skolfotona i plånboken? Det är jag. Mina barn blir ofta jättebra på bild men inte när de ska posera. Köper man inte dagisfotona blir släkten lite besvikna, det är ju tradition att få ett nytt foto till plånboken och ett till bokhyllan. Har länge funderat på varför det går att göra större foton men inte mindre när man skickar efter bilder på nätet.

Jag har inte det minsta kunskap om Photoshop men har gjort några halvdanna försök att mixtra lite utan vidare framgång.

När sista omgången skol/dagisfoton kom (inkluderat två feta inbetalningskort) bestämde jag mig för att lösa detta i-landsproblem. Det visade sig vara busenkelt...


Så här gör du:

Öppna programmet Paint.

Välj Arkiv – öppna – välj ut din bild där du sparat dem i datorn.
Välj menyalternativ Bild – ändra storlek – fyll i %
Öppna ett nytt Paint (parallellt, går att ha flera igång samtidigt)

Välj samma bild igen Arkiv – öppna – välj bild
Gå tillbaka till första programmet tryck Ctrl A (markerar hela bilden) – Ctrl C (kopierar bilden)

Gå till andra programmet - tryck Ctrl V – placera bilden där du vill ha den med hjälp av musen. (denna hamnar ovanpå originalbilden)
Vill du ha fler i samma storlek upprepa bara Ctrl V
VIKTIGT välj "Spara som" i arkivmenyn och döp om bilden för att inte förstöra originalbilden.

Här har jag förminskat originalfotot 75 % och roterat det 90 grader. Därefter har jag förminskat det ytterligare 75 % och klistrat in två av dessa ovanför. Detta blir två bra plånboksbilder och en bra bild till mindre ramar eller scrapbooking. Totalstorleken blir som ett vanligt framkallat kort fast jag får tre för priset av ett :)

Lycka till!

0 kommentarer: