CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag 25 juni 2008

Nää nu blir jag liiite sur...

Läste precis en krönika på "allt om barn"-sajten http://www.alltombarn.se/aktuellt/sommarkronikorer-1.12409/mammor-overvikt-forsvinner-av-att-softa-1.12672

Det är en morsa som sågar andra feta lata morsor för hon minsann är så smal och duktig.
Hon skriver
"Jag är inte naturligt smal, bakom ligger en väl uttänkt strategi. Inget mjukt bröd, massor av vatten och träning fyra gånger i vecka. På en vecka gick jag ned alla mina graviditetskilon. Jag tränade hela min graviditet och simmade ett 40-minuterspass dagen innan förlossningen. Det är en myt att man kan käka vad som helst och ändå vara smal och smärt. Det krävs uppoffringar, svett och många timmar på löpandet. Det är inte alltid kul, men det är värt det."

Men hurra för dig då, vilken otrolig disciplin i självsvält du visar. Man kan ju fråga sig vad det sänder för signaler till andra framförallt osäkra kvinnor som inte gick ner sina kilon snabbare än kvickt. Hur jäkla hälsosamt är det att gå ner, i runda slängar, 10-15 kg på en vecka som ju faktiskt är något slags genomsnitt vad man går upp under en graviditet. Hon svamlar på om att det finns så många mammor som gnäller men inte gör något åt det för de är så himla lata. Skit på dig säger jag bara, jag har inte kommit ifrån sammanlagt 40 minuter på de senaste tre månaderna och de korta stunder jag väl kommer hemifrån utan barn vill jag inte ägna åt fysisk ansträngning och självsvält.
Kom igen när du har fler än ett barn, en man som jobbar 60h arbetsvecka, föräldrarmöten i skolan, utvecklingsamtal på dagis, barn som inte sover på natten, mat som ska lagas, läxor som ska läsas och ett hem som ska skötas - samtidigt. Då är du glad om du orkar kravla dig till duschen innan du stupar i säng. Så kalla inte mig lat för det är det sista jag är!
Jag tycker att det är så förbannat tråkigt att vi kvinnor inte kan vara lite bussiga mot varandra istället för att kasta skit på våra medsystrar. Man har så otroligt mycket press på sig som småbarnsförälder idag, man ska balansera allt samtidigt. Inte nog med att man ska se ut som någon slags Victoria Beckham-kopia på vägen hem från BB man får inte amma som man vill, man ska gå på gymmet men inte lämna barnen. Ha karriär och ekonomi men barnen ska vara hemma så läääänge det går. Designervagnen ska helst bytas med jämna mellanrum och jeansen ska bara bli mindre och tightare. Inte konstigt folk går in i väggen.
du Ella skärp till dig! Nog är det bra om man är hälsosam men du verkar bannemej fanatisk!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte nog att denna krönika skulle ta skruv. Tycker som du. Varför ska nyblivna mammor känna sån press att bli av med gravidkilon på en gång.

Jo jag vet, haha när jag har syrrans barn så är det en helt annan kategori män (läs äldre) som kollar. Fast fortfarande inga under 25 haha.

Gin/Ginny sa...

Bra skrivet! Av dig, inte av henne. I vilken verklighet lever hon?

Mjuka sa...

Men det är det värsta jag hört. Har fem barn där den minsta är 5 månader. min man jobbar som din. Vad är dusch för något? Jag bara undrar?????
skall anta utmaningen snart
kram Malin

Anonym sa...

skitbra skivet, jag har ju inte ens barn sjalv annu men vet hur mycket jobb det ar och visst fattar man varfor folk gar in i vaggen nar samhallet satter sa jakla stora krav pa en!