CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag 15 juli 2008

Trött men glad ändå

Gårdagen spenderades i stugan. Vi skördade den första omgången potatis som nu var stora som 17. Hade väntat mig att de skulle vara 3-4 cm i diameter men de var de dubbla :D L var mycket stolt, det var ju hon som stoppat dem i jorden. Far och E var med och provsmakade våra fantastiskt goda knölar :D

Tyvärr verkar fästingar och mygg ha ett gynnsamt år i år men likaså blåbär till min förtjusning. Mellan skurarna tog jag mig ett tjugotal meter från stugan och plockade en pajmängd med blåbär. Även vinbärsbuskarna blev avplockade då min kära son den äldre plockat flera liter i stan som väntade på att bli gele. När alla vinbär var rensade visade det sig bli drygt 9 liter så det blidde en del gelé


Saft och sylt orkar jag inte bemöda mig med att göra men gelé är riktigt roligt, går snabbt och är gott.

Koka upp bären, låt koka 10 minuter. Häll i silduk. Mät upp och häll tillbaka i kastrullen. Koka upp igen och tillsätt 9 dl socker per liter saft, lite i taget under omrörning. Låt koka upp ordentligt. Häll i geleringsmedel 1/2 flaska per liter saft, låt koka häftigt en minut innan du häller upp i glasburkar.




Gelén tillreddes på morgonen idag ungefär samtidigt som pajen där blåbären fick sällskap av lite hallon, mums.


Ett kanonenkelt men mumsigt recept på smulpaj:


1 1/2 dl mjöl


1 1/2 dl havregryn


100g SMÖR inte margarin (blääää)


1/2 dl socker


Blanda och fördela i klumpar ovanpå bär av valfri sort (eller varför inte rabarber eller äpplen)


En del bär kan behöva sockras och kanske tom behöva ett par teskedar potatismjöl innan man strör över smuldegen.


In i ugnen på 175 grader tills smuldegen fått lite gyllenbrun färg, a 20 minuter.




Pajen idag fick ett skal av pajdeg som jag förgräddade eftersom jag inte hade så jättemycket bär.


Det receptet är också enkelt.


100g SMÖR


2 msk socker


2 dl mjöl


1 kryddmått salt


1 äggula.


Blanda allt till jämn deg och tryck ut i formen, förgrädda 200 grader ca 10-15 minuter tills degen blivit ljusbrun. Häll på bär (eventuellt socker och potatismjöl om bären är syrliga och innehåller mycket vätska) och därefter smuldegen. Tillbaka in i ugnen på 175 i ca20 minuter.

Jag brukar köra ingredienserna i en matberedare, då är de färdigt på en minut.


Lillebror bröt ihop i sin gåstol när jag ignorerade hans illvrål. Han har nämligen börjat gapa som en vråk eller nåt liknande. Ont i öronen får man och Bekomberga får snart göra plats för en till. Mitt försök att ignorera funkade inte med tanke på att han då bröt ihop, har sällan skådat något så gulligt. Gåstolen är förövrigt en av hans nya favoriter, han går med en himla fart och kör på allt och alla i sin väg. Akta tårna om du kommer på besök, hälsenan också för den delen.

1 kommentarer:

badanka sa...

tack sara för länk till vagn ska verkligen kolla in den..
vad är de för `pris på den?!