CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

lördag 18 oktober 2008

Retuscherad

Min treåring blev retuscherad på dagisfotot... Jag tycker det är helknäppt. Hade uppskattat att bli tillfrågad först. Det jobbigaste av allt var att hon själv såg det. Var är mitt onda i pannan, frågade hon. Har läst en del artiklar i ämnet senaste tiden där fotografer insisterar på att det endast är snor och kladd som blir retuscherat På ansiktsbilden syns ingen bula alls men på gruppbilden ser man tydligt ett rött stort märke i pannan. Nu fattar jag att det var av välvilja fotografen tog bort bulan på bilden men om jag ska vara helt ärlig tror jag det handlar om försäljningstaktik också. De flesta kanske hoppar över att köpa korten om barnet har en stor bula mitt i pannan men som sagt jag hade velat bli tillfrågad. Skulle inte köpt korten ändå med tanke på att fotografen lyckats fånga ett ögonblick där det ser ut som om hon är trög i magen. Tar fasen så mycket bättre bilder själv.
Hur skulle ni reagerat om ert barn blev retuscherat? Överreagerar jag?

1 kommentarer:

Anonym sa...

Neej! Jag skulle bli jättesur om de retusherade Al på kort. (ja om det inte handlade om just snor och sånt) Men jag menar.. Er treåring ser ju ut sådär _just nu_. och är det inte det man vill bevara när man tar kort? När man tar upp korten sen ska man väl kunna säga "just ja. Det var då du hade gjort så och så.. " eller vad det nu kan vara.
Att man sen kan välja att retuschera bilderna när man blir större och ska bytas, är ju en annan femma. Men hey. Har man finnar och dålig hy t ex ser man ju ut så _just då_ också. Alla kommer ju se att man retusherat bilden..
Nej. Galet tycker jag!