CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 27 februari 2009

semlor å klänning

Har självmant tagit på mig rollen som "chefens fru som piggar upp alla säljare med goda bakverk". Det var lättare när de var fem i början, nu är de 33 säljare. Men är det fetisdag så är det! Gjorde 33 semlor så som mor lärt mig. Man bakar släta bullar, tar av toppen, gröper ur brödet. Kör sedan brödet, mandelmassa och grädde i en matberedare och trycker sedan tillbaka smeten. Sedan toppar man med lösvispad grädde. Såååå gott istället för en stor klump med mandelmassa i mitten. Det tog sin lilla tid men ack vad glada alla blev. Storebror hjälpte till, han kom på att man kunde stansa ut ett hjärta i "hatten", så fint så :D



Förra veckan sydde jag en klänning av ett påslakan men tyckte inte att modellen blev så där jättebra enfärgad. När jag handlade inför semelbaket hittade jag kökshanddukar som hade jättefint mönster. Så med små stuvbitar från storebrors urvuxna jeans blev klänningen mer som jag tänkt mig.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Väldigt fin, tänk vad lite tyg man behöver för en liten klänning. Ha en mysig kväll.

Anonym sa...

Kraam

Anonym sa...

Vilken gullig och retro klänning! Jag plockar fram min symaskin som jag har ägt i 1,5 år utan att ha använt så kan du visa mig hur man trär på tråden och hur man sätter på den o sådär när du kommer i sommar?! Detär ju SÅ KUL att skapa!
Kram Johanna

Sara sa...

Johanna: Självklart visar jag dig, klart att du måste kunna använda maskinen. :D